Tramvajový průvod 150 let MHD v Praze

V neděli 21. září 2025 projel Prahou v rámci 150. výročí MHD slavnostní průvod kolejových vozidel. Celkem se zúčastnilo 42 tramvajových vozidel nebo souprav.

Motorový vůz č. 240

Motorový vůz č. 240 byl vyroben v roce 1908 a svým vzhledem prezentuje období Rakousko-Uherské monarchie a prvních let po první světové válce. Poslední roky provozního života 1952–1973 strávil v Plzni, odkud byl v roce 1974 získán zpět a v letech 1993–1995 byla provedena jeho rozsáhlá renovace. Pro potřeby provozu na smluvních jízdách je vybaven pantografem.

Otevřený vůz koněspřežné dráhy č. 90

Otevřený vůz koňské dráhy z roku 1886 je nejstarším muzejním vozidlem. Nazýval se též letním, ale v provozu byl často i v chladných dnech. Po roce 1900 byl upraven na vlečný vůz elektrické tramvaje a dojezdil v roce 1925. Nyní je opraven do podoby před rokem 1890.

Salónní motorový vůz č. 200

Salonní motorový vůz č. 200 byl navržen architektem Janem Kotěrou, aby reprezentoval vagónku Ringhoffer na Světové výstavě v Paříži 1900. V letech 1901 až 1951 sloužil Praze pro okružní i zvláštní jízdy vedení města, proto též název primátorský. Od roku 1951 sloužil až do počátku 70. let jako vůz mateřských škol. Po náročné renovaci je uveden do podoby z let 1922–1951.

Otevřený motorový vůz č. 500

Otevřený motorový vůz z roku 1913 byl určen pro vyhlídkové okružní jízdy. Od roku 1949 přestal být používán pro pravidelné okružní jízdy a vyjížděl jen příležitostně. Součástí sbírky muzea je od roku 1972.

Motorový vůz č. 88

Nejstarší motorový vůz sbírky pochází z roku 1900 a jezdil v osobní dopravě do roku 1929. Pak byl upraven na mechanický brus kolejnic, který pomocí brusných kamenů odstraňoval nerovnosti kolejí. Dojezdil v roce 1967 a po opravě prezentuje období před rokem 1907. Tomu odpovídá i tmavozelený nátěr a způsob označování linek.

Motorový vůz č. 109 a otevřený vlečný vůz č. 526

Souprava v provozním období z počátku dvacátých let 20. století. Motorový vůz je z roku 1901 a v letech 1928 až 1967 brousil koleje stejně jako vůz č. 88. Vlečný vůz „ofeňák“ (otevřený) byl vyrobený v roce 1896 ještě pro koňskou dráhu. Brzy byl však upraven na vlečný vůz elektrických drah. Po přestavbě z roku 1928 sloužil jako pojízdná prodejna jízdenek a předplatních lístků, podobně jako vůz v muzeu č. 5034.

Motorový vůz č. 275 + vlečný vůz č. 624 „malý vamberák – vajíčko“

Souprava je dochována v provedení ze třicátých let 20. století, přestože oba vozy jsou starší. Motorový vůz č. 275 je z roku 1908 a cestující v Praze vozil do roku 1955. Pak byl v rámci poválečné výpomoci předán do Olomouce, kde jezdil dalších jedenáct let. Vlečný vůz č. 624 je z roku 1909 a jezdil do roku 1964

Motorový vůz č. 297 + vlečný vůz č. 638 + vlečný vůz č. 728

Třívozová souprava motorového vozu se dvěma „malými vamberáky“. Motorový vůz byl vyroben v roce 1909 a má novou vozovou skříňz období po roce 1945, protože byl značně poníčem při náletu amerických bombardérů na Prahu. V letech 1963 až 1985 sloužil vůz jako brus kolejnic. Vlečný vůz č. 638 je z roku 1909 a druhý vlečný vůz č. 728 je z roku 1920. Oba dva vlečňáky byly počátkem 60. let prodány jako sklady nebo chatky. Nyní je souprava v provozním stavu konce čtyřicátých a padesátých let.

Motorový vůz č. 357 + vlečný vůz č. 1314

Motorový vůz je z roku 1915 a z osobní dopravy byl vyřazen v roce 1963. Pak byl do roku 1975 využíván jako služební a s nasazenou radlicí i jako sněhový pluh. Vlečný vůz č. 1314 („krasin“) je z roku 1931 a bez větších úprav dojezdil v roce 1967. Souprava prezentuje období třicátých let.

Motorový vůz č. 444 „devítiokeňák“ + vlečný vůz č. 999 „plecháč“

Motorový vůz č. 444 byl vyroben v roce 1923 a vlečný vůz č. 999 („plecháč“) v roce 1926. Oba vozy dojezdily v roce 1966. Souprava představuje období přelomu 40. a 50. let.

Motorový vůz č. 2222 + vlečný vůz č. 1111 + vlečný vůz č. 1219

Motorový vůz č. 2222, vyrobený v roce 1930, dosloužil v roce 1973. Vlečný vůz č. 1111 je z roku 1928 a druhý vlečný vůz č. 1219 je z roku 1931. Oba dva vlečňáky byly vyřazeny v roce 1972. Typická třívozová souprava (motorák se dvěma „plecháči“), která představuje provozní stav ze třicátých let, tedy doby, kdy se ještě jezdilo vlevo (do roku 1939).

Motorový vůz č. 2294 + vlečný vůz č. 608

Motorový vůz č. 2294, vyrobený v roce 1932, byl vyřazen v roce 1973. Vlečný vůz č. 608 („velký vamberák“, „dlouhý vamberák“) je z roku 1908 a od roku 1958 byl používán jako nepojízdný sklad. Nyní je souprava v provozním stavu z období 2. světové války s funkčním zatemněním proti náletům.

Motorový vůz č. 2239 + vlečný vůz se středním vstupem
č. 1523 „krasin“

Motorový vůz č. 2239 byl vyroben v roce 1930 a vlečný vůz č. 1523 v roce 1942. Souprava je ponechána ve stavu tak, jak dojezdila v roce 1974, kdy staré obousměrné tramvaje přestaly jezdit pražskými ulicemi.

Jednosměrný motorový vůz č. 3063 „ponorka“+ vlečný vůz se středním vstupem č. 1580 „krasin“

Motorový vůz č. 3063 („ponorka“) je z roku 1942 a vyřazen byl v roce 1967. Vlečný vůz č. 1580 („krasin“) jezdil v letech 1946 až 1973. Souprava představuje období čtyřicátých a padesátých let.

Jednosměrný motorový vůz č. 3083 „mevro“ + rekonstruovaný vlečný vůz č. 1583 „krasin – rychlík“

Motorový vůz č. 3083 („mevro“) pochází z poslední série dvounápravových tramvají roku 1948 a pro rychlou modernizaci vozového parku tramvajemi T byl vyřazen už v roce 1966. Vlečný vůz č. 1583 vznikl v roce 1964 přestavbou vlečného vozu „krasin“ z roku 1940, ale byl vyřazen již v roce 1968 společně s posledními jednosměrnými motorovými vozy.

Čtyřnápravový vůz T I (T1) č. 5002

Jde o druhý vyrobený prototyp tramvaje T I (T1) vycházející z americké koncepce PCC. Do provozu byl zařazen v roce 1952 a dojezdil v polovině roku 1981. Následně byly podniknuty kroky k jeho záchraně před sešrotováním. Oprava vozu však byla zahájena až v roce 2000 a od roku 2005 je součástí flotily komerčních historických vozů vozovny Střešovice. Tramvaje T I (T1) zahájily rozsáhlý modernizační proces pražské tramvajové dopravy. Tramvaje řady T jezdily již výhradně bez vlečných vozů.

Čtyřnápravový vůz T2R č. 6003

Byl vyroben v roce 1958 a svůj provozní život strávil nejprve v Ostravě (jako č. 613 v letech 1958–1996) a následně v Liberci (jako č. 27, resp. 18 v letech 1996–2018). Následně byl odkoupen do Prahy a rekonstruován pro nostalgické linky k trvalé připomínce světově proslulé výroby tramvají v Tatře Smíchov a díla designéra Františka Kardause. Vzhledově připomíná období 60. let.

Čtyřnápravový motorový vůz T3 č. 6102

Je první sériově vyrobenou tramvají legendární řady T3. V provozu byl v letech 1962–1996. Po vyřazení byl zachráněn před šrotací a v letech 1998–2003 rekonstruován pro provoz na nostalgických linkách do původního vzhledového provedení z první poloviny 60. let.

Čtyřnápravový vůz T3 č. 6149

Motorový vůz T3 č. 6149 je z nejstarší série vozů tohoto typu, jehož bylo v různých modifikacích do Prahy dodáno celkem 1184 kusů. V provozu byl v letech 1962 až 1984. Je zachován v původním provozním stavu z počátku 60. let, tedy i s pokladnou průvodčího.

Čtyřnápravový vůz T3 č. 6340

Byl vyroben v roce 1964 a v osobní dopravě jezdil v letech 1964–1991. Následně sloužil v letech 1991–2011 jako cvičný vůz č. 5511 pro výuku řidičů. Je zachován v provozním stavu z druhé poloviny let a představuje velmi typický vzhled slavné řady T3 v minulosti.

Šestinápravový vůz K2 č. 7000

Byl vyroben v závodě ČKD Tatra Smíchov v roce 1977 jako poslední vůz ze série tramvají K2 pro Bratislavu. Bratislavský dopravní podnik jej po celou dobu využíval pouze jako vozidlo pro výcvik řidičů, nejdříve pod ev. č. 394, od roku 1983 pod ev. č. 8133. V roce 2009 dosloužil a byl vyřazen, aniž by kdy svezl cestující v pravidelném provozu. Díky tomu se v něm zachovalo množství původních prvků. V roce 2021 vůz získal DPP a nechal zrekonstruovat pro nostalgické linky se stejným ideovým záměrem jako vůz ev. č. 6003. Vzhledově připomíná počátky provozu.

Motorový vůz T3SUCS č. 7292

Poslední dodaný vůz T3SUCS do DP Praha završil koncem roku 1989 dodávky slavné řady T3. V provozu byl od roku 1990 do počátku roku 2014 a je zachován v posledním provozním stavu.

Čtyřnápravový vůz T3M č. 8084 „tyristorka“

Tramvaj T3M vznikla v roce 1981 rekonstrukcí klasického vozu T3 č. 6960 vyrobeného v roce 1976. Původní elektrická výzbroj byla nahrazena úspornou tyristorovou a pulsní regulací rozjezdu a brzdění. Vůz byl vyřazen v roce 2009 a po opravě je ponechán v posledním provozním stavu.

Čtyřnápravový vůz T6A5 č. 8702

Tramvaj byla vyrobena v roce 1996 a v pravidelném provozu jezdila v letech 1996 až 2013. Představuje poslední typ tramvají, které byly dodávány tradičním výrobcem ČKD Dopravní systémy, následovníkem slavné vagónky Ringhofer a ČKD Tatra Smíchov.

Tříčlánkový obousměrný vůz KT8 D5 č. 9048

Tříčlánková tramvaj typu KT8D5 byla vyrobená v roce 1990. V provozu byla v letech 1990–2013 a zachovaný provozní stav odpovídá období kolem roku 2000. Vozy KT8D5 byly prvními článkovými tramvajemi v pravidelném provozu v Praze a zároveň prvními novými vozidly s tyristorovou pulzní regulací.

Tříčlánkový obousměrný částečně nízkopodlažní vůz KT8D5.RN2P č. 9109

Vznikl rekonstrukcí původního typu KT8D5 dosazením nízkopodlažního středního článku, moderní elektrické výzbroje TV Progress a dalších inovačních prvků. Do provozu je zařazován od roku 2005, v současnosti je v provozu celkem 60 vozů číselné řady 9051–9110.

Čtyřnápravový vůz T3R.P č. 8525

Vznikl modernizací starších modifikací T3 dosazením elektrické výzbroje TV Progress s rekuperací elektrické energie, nového interiéru a dalších inovačních prvků. Do provozu byl zařazován v letech 2001–2009. Celkem bylo zařazeno 315 vozů číselných řad 8211–8245 a 8300–8579, z nichž je převážná část dosud v provozu.

Čtyřnápravový částečně nízkopodlažní vůz T3R.PLF č. 8775

Vznikl modernizací starších modifikací T3 spojenou s dosazením nové vozové skříně VarCB3LF, nové elektrické výzbroje a dalších inovačních prvků. Vozy byly zařazovány ve třech etapách 2007–2010, 2017–2018 a poslední série je zařazována od roku 2023. Celkem je v provozu 75 vozů číselné řady 8251–8299 a 8751–8776, výroba dosud probíhá.

Šestinápravový pětičlánkový částečně nízkopodlažní vůz Škoda 14T č. 9123

Tramvaje 14T byly zařazovány v letech 2006–2009 a jedná se o první novodobé sériově vyráběné nízkopodlažní tramvaje na pražských kolejích. Dnes jsou provozovány v číselné řadě 9114–9172, většina ze 60 dodaných vozů je dosud v provozu.

Osminápravový tříčlánkový 100% nízkopodlažní vůz Škoda 15T č. 9419

Tramvaje 15T byly do provozu zařazovány v letech 2010–2019 a celkem bylo dodáno 250 vozů v číselné řadě 9201–9450. Jedná se o vozidla s otočnými podvozky a individuálním pohonem kol. Vozy od č. 9326 byly dodávány v inovovaném provedení s designovými odchylkami a celovozovou klimatizací.

Osminápravový tříčlánkový 100% nízkopodlažní vůz Škoda 52T č. 9505

Nejnovější přírůstek do rodiny pražských tramvají je vyráběn od roku 2024 a první vozy byly dodány v roce 2025. Od dubna probíhá schvalovací proces vozidla, v jehož rámci probíhal od června i zkušební provoz s cestujícími. Doposud bylo objednáno 40 vozidel 52T. Číslovány jsou od č. 9501.

Polootevřený vyhlídkový vůz T3Coupé č. 5573

Vznikl ve spolupráci s designérským studiem Anny Marešové a firmou VKV Praha v letech 2017–2018. Postaven byl na platformě T3R.P v Opravně tramvají v Hostivaři a citlivě odkazuje na ikonické designérské prvky vozidel 60. let a dílo Františka Kardause. Vůz slouží ke smluvním jízdám s vlastním provozním konceptem.

Vyhlídkový vůz T3 č. 5602 „měsíček“

V roce 1989 vznikly dva vyhlídkové vozy T3 č. 5601 a 5602 se speciálním interiérem určené pro okružní jízdy Prahou a přepravu dětí mateřských škol. V současnosti již jediný vůz č. 5602 slouží ke smluvním jízdám a na nostalgické lince.

Cvičný vůz T3R.P č. 5526

Zástupce flotily 5 cvičných tramvají T3R.P č. 5516 a 5523–5526, které jsou využívány k výcviku nových řidičů a kondičním jízdám. Vozy disponují simulací poruchových stavů a interiérem uzpůsobeným pro výuku.

Měřicí vůz T3 č. 5521 „pomeranč“

Měřicí vůz trolejového vedení, slangově nazývaný „pomeranč“, je využíván zejména ke kontrole parametrů trolejového vedení u novostaveb a rekonstruovaných tramvajových tratí.

Obousměrný posunovací vůz Opravny tramvají č. 5551

Speciální vozidla využívaná výhradně v areálu Opravny tramvají v Hostivaři vznikla na zkrácené platformě vozů T3 s tyristorovou pulzní regulací a atypickým ručním ovládáním. V provozu jsou dva vozy č. 5550 a 5551 zařazené v letech 1984 a 1988.

Víceúčelový nákladní vůz č. 5572 „mazačka“

Jediný nákladní vůz č. 5572 vznikl v letech 1990-91 pro přepravu nákladů mezi areály DP. Jeho využití bylo zpočátku nízké a teprve v roce 2015 získal stálé využití pro mazání okolků a hlav kolejnic. Díky této činnosti se stal velmi populární i mezi veřejností. Od roku 2016 je vybaven pro kropení tramvajových tratí.

Služební vůz pro zimní údržbu tramvajových tratí č. 5412

V letech 2007-09 byla vyrobena již třetí generace vozidel určených primárně pro zimní údržbu tratí sedm vozů upravených z typu T3M č. 5411-5413, 5415, 5417-5419. Dodatečně byly vybrané vozy vybaveny druhým sběračem určeným k ošetřování troleje proti námraze.

Nákladní souprava č. 4053

Motorový vůz 4053 z roku 1917 se používal pro dopravu uhlí, sypkého materiálu nebo součástí kolejového svršku. Vyřazen byl v roce 1975. Za svůj dlouhý život prošel mnoha rekonstrukcemi a je zachován stav z počátku 60. let. Vlečné vozy („lóry“) se liší především účelem, jemuž sloužily. Vůz č. 4525 dodaný v roce 1917 je v původním stavu a používal se do roku 1966 pro dopravu uhlí, popela nebo škváry (odtud název „uhelka“). Vůz č. 4532 („ochsner“) je z roku 1926, byl určen pro dopravu sypkých materiálů a dlažebních kostek k opravám tratí. Vyřazen byl v roce 1976. Vlečný nákladní vůz „lóra“ č. 5001 byl dodán v roce Vlečný nákladní vůz „lóra“ č. 5007 byl v roce 1909 postaven na podvozku z vozu Hlaváčkovy dráhy (1897). Oba vozy se pro svou robustnost používaly pro rozmanitou dopravu těžkých strojů, uhlí, stavebního materiálu, součástí kolejového svršku, ale i potravin a odvozu sněhu.

Posunovací lokomotiva č. 4072, nákladní vozíky pro přepravu kolejnic

Elektrická lokomotiva z roku 1952 byla určena pro posun železničních vagónů v areálu Ústředních dílen v Rustonce, kde byla také pro vlastní potřeby postavena. Po zrušení železniční vlečky do Rustonky v roce 1984 byla lokomotiva odstavena a předána muzeu. Je zachována ve stavu po roce 1960. Dva oplenové vozíky bez čísla sloužily pro přepravu kolejnic a smontovaných celků kolejového svršku. Jeden je z roku 1917 a druhý z roku 1946. Oba jsou v původním stavu a jsou naloženy kratšími kolejnicemi. V provozu jimi byly přepravovány kolejnice délky až 20 metrů. Vozíky se beze změn používaly až do roku 1984.

Motorový vůz na broušení kolejnic č. 4092

Speciální motorový vůz vyrobený v Německu firmou Schörling Hannover. Tramvaj je určena pro broušení kolejnic a byla v provozu v letech 1966 až 2002. Za jízdy se přitlačováním brusných kamenů na hlavu kolejnice při současném smáčení vodou obrušovaly „vlnky“ na kolejnicích, vytvořené koly tramvají.

Muzejní vůz 4217, vlečná prodejna předplatních lístků a jízdenek č. 5034

Motorový vůz byl dán do provozu v roce 1915 během 1. sv. války s původním evidenčním číslem 355. Z osobního provozu byl vyřazen v roce 1963 a dále byl používán jako služební vůz vozovny Vokovice. Od roku 1978 je služebním vozem Muzea MHD a doposud jezdí v původním stavu z roku 1963. Vůz byl po řadu let důležitým společníkem dlouholetého správce muzejní sbírky a zakladatele Muzea MHD ve vozovně Střešovice pana Lubomíra Kysely (1949–2023), což připomíná i polep na bocích vozu. Vlečná prodejna předplatních lístků a jízdenek vznikla v roce 1928 přestavbou staršího vlečného vozu (původně vůz č. 110 koňské dráhy stejného typu jako muzejní vůz č. 90). Tato prodejna naposledy sloužila v roce 1975. Je opravena do podoby z období let 1939–1952.

více fotografií u mě v galerii na: https://galerie.fotopixely.cz/index.php?/category/646

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *