Řada z nás nejspíš navštívila ruzyňský Terminál 1, odkud míří letadla do zemí mimo schengenský prostor, ještě častěji vesměs odlétáme z Terminálu 2, kde startují a přistávají stroje do států v „Schengenu“.
Ti šťastnější mohli zavítat i do třetího terminálu určeného pro soukromé lety.
Jen málokdo ale ví, že existuje ještě jeden – Terminál 4, známý také jako vládní, který je veřejnosti běžně uzavřen.
Budova dnešního Terminálu 4 byla otevřena už v roce 1937 jako součást tehdy nového pražského letiště v Ruzyni, které nahradilo v té době již kapacitně nedostačující letiště Praha – Kbely.

Architektonicky šlo o klenot své doby – funkcionalistickou stavbu s čistými liniemi a praktickým designem, který symbolizoval pokrok meziválečného Československa.
Ostatně, její kvality nezůstaly bez povšimnutí ani v zahraničí – na Světové výstavě v Paříži roku 1937 získala stavba architekta Adolfa Benše zlatou medaili.
Benš už krátce předtím, v roce 1935, navrhl ve velmi podobném stylu budovu Elektrických podniků v pražských Holešovicích.
Původně sloužila jako hlavní odbavovací hala letiště, teprve s růstem provozu a výstavbou nových terminálů se z ní stalo takto exkluzivní místo.
Ve třicátých letech samozřejmě nebyly tak důkladné bezpečnostní kontroly jako dnes. Součástí terminálu tehdy byla dokonce i restaurace, prodejna potravin nebo pošta.
Terminál 4 je dnes zcela mimo běžný provoz. Neodbavují se zde žádné komerční linky ani charterové lety – budova slouží výhradně pro státně důležité, vládní a diplomatické lety.
Halu terminálu využívají novináři a doprovod delegace, k dispozici jsou premiérský a také prezidentský salonek a z budovy pak vede vstup rovnou na letištní plochu, která je stejně jako celý terminál přísně střežená.
Správu a provoz terminálu má v kompetenci Ministerstvo obrany České republiky a spadá pod 24. základnu dopravního letectva Praha – Kbely.
Každý vstup na jeho území tedy podléhá zvláštnímu režimu, a to nejen z bezpečnostních důvodů, ale i z důvodu protokolárních pravidel při státních návštěvách.
Na rozdíl od moderních terminálů z betonu a skla má „čtyřka“ své osobité kouzlo.
Budova si zachovala funkcionalistický charakter – horizontální linie, velká okna, prostorné haly.
Interiéry terminálu doznaly velké rekonstrukce na začátku 80. let. Další velkou opravou prošla budova v letech 2019-2022.
Původní konstrukce z 30. let je tak plně respektována – což dává terminálu také kulturně-historickou hodnotu a díky tomu se stala památkově chráněným objektem.






více fotografií u mě v galerii na: https://galerie.fotopixely.cz/picture.php?/6412/category/210






