EDITA – Experimentální Drážní vozidlo pro Inovativní Technologie AŽD

Tento autonomní vlak je prvním svého druhu v Evropě, který jezdí na takzvané širé trati, tedy mezi stanicemi.

A to na experimentální dráze AŽD mezi stanicemi Kopidlno a Dolní Bousov, délka trati je přibližně 23,991 km a je plně pokryta systémy a sítěmi ETCS, 5G a GSM-R.

Ale protože legislativa v Česku neumožňuje provoz zcela bez obsluhy, je i v autonomním vlaku přítomen strojvedoucí, který ale na jízdu mezi stanicemi pouze dohlíží.

Nesedí u klasického ovládání v kabině, ale dohlíží na vlak z dozorového pracoviště a v případě nebezpečí či závady může okamžitě zasáhnout – vlak má nouzové zastavení.

Cestující jezdí ve vlečném (přívěsném) voze řady 010 (BDtax), který prošel rozsáhlou rekonstrukcí.

V něm jsou nainstalovány VDU displeje, které ukazují v reálném čase obraz z kamer / lidarů na hnacím voze – cestující tak mohou sledovat, jak systém „vidí“ okolí a jak provoz podporuje autonomní řízení.

EDITA nese evidenční číslo 811.111-4 a vznikla jako přestavba staršího motorového vozu řady 810.111.

Cílem tohoto experimentálního vozidla je testování autonomních technologií, detekce překážek, pokročilých systémů zabezpečení a automatizace řízení.

Vlak má kamery a laserové lidar senzory, které snímají okolí, měří vzdálenosti a mapují terén.

Na čele vozu je umístěno několik „kapes“, do kterých lze instalovat různé komponenty: další kamery, radary, termokamery a jiné senzory.

Vůz je vybaven novým naftovým motorem TEDOM s výkonem 242 kW.

Přebytek výkonu motoru není pouze pro pohon, ale slouží i ke generování energie pro palubní sítě, napájení testovaných technologií a výpočetní systémy.

Maximální rychlost EDITY činí 80 km/h, tažná síla při rozjezdu dosahuje asi 29 kN.

Úplně přepracované vzduchové brzdové obvody, včetně dvouokruhové elektricky ovládané brzdy.

Na střeše vozu je modulární držák pro antény – disponuje mnoha pozicemi, což umožňuje paralelní provoz různých bezdrátových technologií.

Spodní část vozu obsahuje antény pro balízy, dopplerovské radary a další senzory pro komunikaci se zabezpečovací infrastrukturou.

Kabiny strojvedoucího byly kompletně zrekonstruovány a vybaveny novými ergonomickými pulty a sedadly.

Interiér funguje i jako mobilní laboratoř a je kompletně klimatizovaný, aby zvládl tepelné zatížení výkonných výpočetních systémů.

Experimentální vlak bez strojvůdce firmy AŽD Praha najel od dubnového zahájení provozu do začátku října 2025 prvních 3000 kilometrů.

Zkušební provoz nezaznamenal žádnou technickou závadu související se softwarem či řízením. Vlak se zastavil pouze v situacích, kdy mu do cesty vstoupily reálné překážky, například stádo ovcí, zajíc či srna, která běžela souběžně s vlakem a následně přešla přes koleje.

V jednom případě vlak správně reagoval i na automobil, jehož řidič nerespektoval stopku na přejezdu.

Vývoj autonomního vlaku však neskončil. AŽD nyní například testuje další technologii, která pomocí inteligentní kamery vyhodnocuje chování chodců na přejezdech.

Novinky se dotknou i cestujících. AŽD hodlá v roce 2026 spustit inteligentní zastávku na znamení. I v přívěsném voze bude tlačítko, jímž si cestující vyžádá zastavení na příští zastávce.

Plánuje se také zavést dálkové ovládání vlaku, takže strojvedoucí bude moci autonomní vlak řídit ručně z Kompetenčního centra (v zastávce) Dětenice, nebo i přímo z ředitelství společnosti AŽD.

více fotografií u mě v galerii na: https://galerie.fotopixely.cz/index.php?/category/681

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *