Motorový vůz 820

Motorový vůz řady 820 býval do roku 1988 označován dle starého číslování jako řada M 240.0

Jde o typ železničního motorového vozu, který byl v první polovině 60. let vyráběn pro ČSD Vagonkou Tatra Studénka.

Vozová skříň motorového vozu je tvořena samonosnou konstrukcí svařenou z ocelových profilů.

Je usazena na dvou dvounápravových podvozcích, z nichž jeden je hnaný. Motor je upevněn na samostatném rámu a nachází se pod karoserií mezi podvozky. Krouticí moment je převáděn přes hydrodynamickou převodovku kloubovým hřídelem na nápravovou převodovku.

Interiér vozu je rozdělen na dvě koncová stanoviště strojvedoucího, zavazadlový oddíl, nástupní prostor s WC, velký oddíl pro cestující, druhý nástupní prostor a malý oddíl pro cestující.

Dva prototypy, označené původně jako řada M 230.5, se částečně lišily od sériových vozů řady M 240.0. Byly kratší (18 m přes nárazníky) a měly menší počet míst k sezení (48).

Motorové vozy řady byly původně zamýšleny jako náhrada tzv. hurvínků (řada M 131.1). Výroba dvou prototypů byla vagónce ve Studénce zadána v roce 1957.

Po různých zkouškách byly zařazeny do osobního provozu a byla zahájena sériová výroba a v letech 1963 a 1964 tak bylo vyrobeno dalších 120 vozů označených již řadou M 240.0

K řadě M 240.0 bylo vyrobeno také 711 přípojných vozů Balm-k (přípojné vozy řady 020) a 30 vozů s poštovním oddílem řady BFalm (řada 022), které byly s motorovými vozy sladěny jak tvarově, tak barevně.

V provozu tyto motorové vozy přinesly na místní tratě pohodlnější cestování. Provozně však byly poměrně nespolehlivé a začaly být vyřazovány již v roce 1982 při dodávkách vozů řady M 152.0 (810).

Poslední pravidelný vlak vedený vozem řady 820 vyjel v Česku v květnu 2002, na Slovensku tomu bylo již o rok dříve.

V současnosti již nejsou v pravidelném provozu a v Česku je zachovaných 9 kusů a na Slovensku 3 kusy. Většinou se jedná o historické vozy, které vyjíždí na občasné mimořádné jízdy.

Přezdívky: singrovka, vzducholoď, kachna, kačenka

  • Míst k sezení: 56
  • Míst k stání: 46
  • Délka přes nárazníky: 18500 mm
  • Rozchod: 1435 mm

Vůz M240.028 – 820.528

Tento konkrétní vůz byl vyroben v roce 1963. Během let pak měnil i svůj účel a venkovní nátěr.

  • 1963 – 1986 sloužil v běžném provozu u ČSD s cestujícími
  • 1986 – 2016 provozován jako dílenský (nehodový) vůz u Unipetrol doprava
  • 2018 – 2019 provedená rozsáhlá renovace do původního stavu
  • od roku 2019 v provozu u Railway Capital jako historické vozidlo

více fotografií u mě v galerii na: https://galerie.fotopixely.cz/index.php?/category/620

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *