Když se řekne metro, většina z nás si představí klasické soupravy vozící cestující. Jenže pod povrchem města existuje ještě jiný vozový park, o kterém se toho moc neví – pomocná pracovní vozidla metra.
Jsou to stroje, které nikdy neuvidíte na nástupišti během běžného dne, přesto jsou pro provoz naprosto nezbytné.
Flotila pomocných vozidel je překvapivě pestrá a v některém dalším článku si jí i představíme podrobněji. Najdete mezi nimi lokomotivy, které tahají pracovní vlaky nebo posouvají se soupravami v depu, motorové univerzální vozíky, čisticí soupravy a spoustu přípojných vozíků s nástavbami jako jsou lešení, kontrolní šablony a podobně. Speciální kapitolu tvoří měřící a diagnostická vozidla.
Zatímco cestující spí, podzemí ožívá. Krátce po půlnoci, když se uzavřou poslední stanice, vyrážejí na trať právě tyto pracovní soupravy.
Představte si prázdný tunel, ve kterém místo známé soupravy metra pomalu projíždí dieselová lokomotiva s nákladem kolejnic, nebo speciální „vysavač“, který čistí prach z tunelu. Je to svět, který běžný cestující nikdy neuvidí.
A právě jedno z těchto vozidel, dnes už vedené jako muzejní si pojďme představit:
Lokotraktor T212.1614 resp. 703 614-8 přezdívaný „Prasátko“
Tato lokomotiva byla vyrobena roku 1968 pod výrobním číslem 4400162.
Nejprve v letech 1968-1977 sloužila u ČSD, poté byla převedena do provozu v pražském metru, kde plně sloužila od roku 1977 do roku 2001.
Následně byla předána do Muzea MHD ve Střešovicích, kde se nacházela v depozitáři ve 3 lodi spolu s vozem Ečs a čelním vozem 81-71.
V roce 2019 byla převezena zpět do prostor metra, konkrétně do depa Zličín, kde byla odstavená jako neprovozní až do roku 2022.
V letech 2023 – 2024 proběhla její generální oprava do původního stavu a plné zprovoznění.
Byť se jedná o historické muzejní vozidlo, zhruba jednou až dvakrát do měsíce vyráží i tak do běžného provozu, aby bylo udržováno v provozní kondici.
Dieselová lokomotiva T 212.1 s hydromechanickým přenosem výkonu je určena na posun vozových souprav po depu a na dopravu těžších služebních vlaků v tunelech metra.
Venkovní rozměry, tvar a uspořádání odpovídají schválenému jízdnímu obrysu vozidel pro metro. Lokomotiva je dvounápravová s oběma nápravami hnacími.
Instalovaný naftový motor TATRA T 930.5 o výkonu 170 kW při 1800 ot/min. je dvouřadý dvanáctiválec s uspořádáním válců do V, vzduchem chlazený a s přímým vstřikem paliva.
Spojení motoru s převodovkou je provedeno pomocí pružné kotoučové spojky „Periflex“. Hydromechanická převodovka zajišťuje plynulý přenos trakční účinnosti motoru v celém rozsahu instalovaného výkonu.
Na přední části rámu nad motorem a převodovkou je kapota, která je vpředu a po stranách opatřena dveřmi s prolisy pro vstup chladícího vzduchu k motoru.
Postranní ochozy a dvoukřídlé dveře po stranách umožňují snadný přístup k údržbě strojního zařízení. Palivová nádrž a vzduchojemy jsou zavěšeny na konstrukci kapoty.
Na zadní části rámu je umístěna kabina se stanovištěm strojvedoucího, vybavená čelními pevnými a bočními posuvnými okny. Kabina je zvukově a tepelně izolovaná se vstupem ze zadní plošiny.
Úplné řídící a kontrolní zařízení je na přední stěně kabiny. Stanoviště strojvedoucího jsou po levé a pravé straně řídícího pultu.












více fotografií u mě v galerii na: https://galerie.fotopixely.cz/index.php?/category/635










